Algemene Voorwaarden van de eenmanszaak Mariska van Gelder
Artikel 1 – Definities
-a. De kapper: de eenmanszaak van Mariska van Gelder, ingeschreven in de Kamer van Koophandel onder nummer 59948167.-b. De klant: de persoon die de kapper opdracht tot een haarbehandeling heeft gegeven.-c. Behandeling: alle vormen van (hoofd)haarbehandelingen en make-upbehandelingen.
Artikel 2 – Overeenkomst van opdracht
De tussen de kapper en de klant tot stand gekomen overeenkomst is een overeenkomst van opdracht. Opdrachten tot het uitvoeren van behandelingen worden slechts uitgevoerd onder de hiernavolgende bepalingen. Afwijkende afspraken gelden slechts indien dit schriftelijk tussen de klant en de kapper overeengekomen is.
Artikel 3 – Verplichtingen kapper
-a. De kapper verbindt zich de met de klant overeengekomen behandeling uit te voeren.
-b. De kapper garandeert dat de uitgevoerde behandeling voldoet aan eisen van vakbekwaamheid. Zij maakt daarbij gebruik van deugdelijke middelen en materialen.
-c. De kapper communiceert vooraf via e-mail, SMS of sociale media de kosten verbonden aan de behandeling.
-d. De behandeling wordt op locatie uitgevoerd. De kapper verschijnt op tijd voor de gemaakte afspraak, waaronder tevens wordt verstaan 15 minuten voor of na de afgesproken tijd. Indien de kapper verder vertraagd is zal zij zo spoedig mogelijk contact opnemen met de klant.
Artikel 4 – Verplichtingen klant
-a. De klant verbindt zich voor de behandeling de afgesproken prijs te betalen. Het bedrag wordt per pin voldaan.
-b. Afzeggingen dienen tenminste 24 uur voorafgaand aan de afgesproken behandeling te worden doorgegeven aan de kapper per telefoon, e-mail of SMS. In geval van afzeggingen die minder dan 24 uur van tevoren aan de kapper zijn gecommuniceerd heeft de kapper heeft het recht om de kosten voor de geplande behandeling in rekening te brengen.
-c. In geval van ziekte bij de klant zal deze daarvan zo spoedig mogelijk, en in elk geval voorafgaand aan de behandeling, melding maken bij de kapper, die het recht heeft de behandeling te weigeren. Onder ziekte wordt tevens verstaan de aanwezigheid van luizen en andere besmettelijke haar- en huidaandoeningen bij de klant of huisgenoten van de klant.
-d. Indien binnen een termijn van 21 dagen voorafgaand aan de gemaakte afspraak sprake is van COVID-19 bij de klant of huisgenoten van de klant, zal de klant daarvan zo spoedig mogelijk melding maken bij de kapper, waarna laatstgenoemde het recht heeft de behandeling te weigeren of te verplaatsen.
-e. De klant zorgt ervoor dat zijn of haar haar schoon (dat wil zeggen niet meer dan 24 uur tevoren gewassen en vrij van haarproducten) is.
-e. Omstandigheden bij de klant die het resultaat van de behandeling kunnen beïnvloeden of die kunnen leiden tot voor de klant ongewenste nevenverschijnselen, dient de klant vooraf aan te geven. Hierbij valt onder meer te denken aan medicijngebruik, allergieën en/of bestraling, het gebruik van doe-het-zelf-haarproducten en/of experimenten met het eigen haar. De kapper heeft het recht om te weigeren een geplande behandeling uit te voeren indien de klant geen melding heeft gemaakt van voornoemde omstandigheden.
-f. De kapper voert de behandeling op locatie uit. De klant zorgt ervoor dat in de werkruimte voldoende (beweeg)ruimte is om de behandeling naar behoren uit te voeren. De klant is zelf verantwoordelijk opruim- en schoonmaakwerkzaamheden na de behandeling.
Artikel 5 – Bijzondere bepalingen inzake de behandeling van bruiden
-a. Voor de behandeling in het kader van een trouwerij bestaat de opdracht uit de volgende onderdelen:
Het uitvoeren van een proefsessie geruime tijd voorafgaand aan de trouwdatum. Voor dit onderdeel is 2,5 uur de maximumduur. Werkzaamheden die deze tijdsduur overschrijden worden op uurbasis in rekening gebracht. De proefsessie vindt plaat in de salon van de kapper of bij de klant thuis.
Het uitvoeren van de definitieve behandeling op de trouwdatum. Voor dit onderdeel is 1,5 uur de maximumduur. Werkzaamheden die deze tijdsduur overschrijden worden op uurbasis in rekening gebracht. Reistijd van maximaal 20 minuten (enkele reis) is inbegrepen in het overeengekomen tarief.
-b. De kapper leent in voorkomend geval haarproducten, zoals extensions, uit. De kapper en de klant maken onderling afspraken over het retourneren van uitgeleende producten.
-c. De klant betaalt de overeengekomen volledige prijs voor de behandeling na afronding van de proefsessie door middel van pinbetaling of tikkie.
-d. Indien de klant niet tevreden is over de proefsessie en er geen definitieve behandeling volgt, zal een aangepast, lager, bedrag in rekening worden gebracht.
-e. De kapper heeft het recht onkosten in rekening te brengen voor materialen die op de trouwdag worden gebruikt en die niet vatbaar zijn voor retournering. De kosten zullen vooraf aan de klant worden medegedeeld.
-f. De klant zal de trouwdatum ruim op tijd aan de kapper communiceren, waarop de kapper haar beschikbaarheid bevestigt. Indien de trouwerij wordt verplaatst zal de kapper daarvan zo spoedig mogelijk op de hoogte worden gebracht. De klant erkent dat, bij verzetting van de trouwdatum nadat de proefsessie heeft plaatsgevonden, de kans aanwezig is dat de kapper niet beschikbaar is op de gewijzigde datum. In dat geval bestaat er geen verplichting voor de kapper om het betaalde bedrag geheel of gedeeltelijk te restitueren. Indien na de proefsessie blijkt dat de trouwerij in het geheel komt te vervallen bestaat er geen verplichting voor de kapper om het betaalde bedrag geheel of gedeeltelijk te restitueren.
-g. In voorkomend geval hecht de kapper eraan foto’s te maken van het resultaat van de behandeling (zowel bij de klant als daggasten) om op social media te posten. De kapper maakt daarover afspraken met de klant. Indien de klant dan wel daggasten op later moment wensen dat foto’s waarop zij herkenbaar in beeld zijn gebracht worden verwijderd, zal de kapper daartoe overgaan. Er bestaat geen verplichting voor de kapper om foto’s te verwijderen waarop de klant of daggasten niet herkenbaar in beeld is gebracht.
Artikel 6 – Klachten en aansprakelijkheid
-a. Is de behandeling niet zoals de klant op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mocht verwachten dan kan de klant een klacht indienen bij de kapper. De klacht dient binnen 48 uur kenbaar te zijn gemaakt aan de kapper. De kapper maakt uiterlijk binnen 48 uur na melding van de klacht zijn standpunt aan de klant kenbaar. Indien de klacht voortkomt uit een onbekwame uitvoering van de behandeling, zal de kapper zich ertoe inspannen de fout te herstellen. Indien de klant in de tussentijd een herstelbehandeling heeft laten uitvoeren door een ander dan de kapper, heeft de kapper het recht om te weigeren een volgende herstelbehandeling uit te voeren.
-b. De aansprakelijkheid van de kapper voor schade tegenover de klant en derden is beperkt tot het bedrag waarop in voorkomend geval aanspraak kan worden gemaakt op basis van bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering van de kapper.
-c. Indien om welke reden dan ook geen uitkering op basis van de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering mocht plaatsvinden, is de aansprakelijkheid van de kapper beperkt tot het door de klant betaalde bedrag.
-d. De kapper is niet aansprakelijk voor bedrijfs-, gevolg- of indirecte schade.
Artikel 7: Communicatie
De schriftelijke communicatie tussen de kapper en de klant vindt hoofdzakelijk via e-mail en Whatsapp of SMS plaats. Hoewel de kapper passende maatregelen treft in het kader van digitale beveiliging, erkennen beide partijen dat elektronische communicatie in het algemeen niet te allen tijde gevrijwaard is van onderschepping, manipulatie, infectie met virussen, vertraging of verkeerde doorzending.
Artikel 8: Recht en rechter
Op de behandeling en deze algemene voorwaarden is Nederlands recht van toepassing.
De rechtbank in Den Haag is exclusief bevoegd om kennis te nemen van geschillen die voortvloeien uit de overeenkomst en deze algemene voorwaarden.